Контакты
+371 67–29–83–85
+371 26–02–69–58
Rīga, Brīvības iela 106
PMS: kad „debesu ūdeņi” bangojas

Ilze ZONNE

Šie trīs burti – PMS apzīmē ne visai tīkamu parādību – premenstruālo sindromu. Ķīnieši daudzas lietas sauc poētiskākos vārdos, piemēram, mēnešreizes ir debesu ūdeņi. „Menstruālais cikls ir viļņveidīgs un mēs, sievietes, caur savu iekšējo cikliskumu esam vienotas ar pasauli, ar dabas cikliem, tādējādi esam daudz jutīgākas arī pret izmaiņām gan ārējā vidē, gan arī savā iekšējā pasaulē," stāsta akupunktūras ārste Dana Misiņa. „Gan Austrumu, gan Rietumu medicīnā ir veikti pētījumi, kas rāda, ka, piemēram, ovulācija bieži vien notiek pilnmēnesī, bet menstruācijas – ap jaunā mēness laiku. Kaut gan daudzas sievietes to uzskata par slogu, patiesībā tas ir ciklisks skaistums."

Daļa sieviešu noliedz PMS eksistenci, citas ar to aizbildina savus nesavaldīgos izlēcienus, vēl citas domā, ka zināmas pašsajūtas un garastāvokļa svārstības pirms menstruācijām ir normāla parādība. Kā īsti ir?
Rietumu medicīnā, lai noteiktu, vai sievietei ir premenstruālais sindroms, viņu lūdz pierakstīt savas sajūtas, sākot to darīt aptuveni nedēļu pirms menstruācijām un turpinot vēl nedēļu pēc tām. Jāfiksē, kāds ir garastāvoklis, vai ir aizkaitinājums, raudulīgums, vai ir kādi fiziski simptomi: krūšu pietūkums, pilnuma sajūta, vēdera pūšanās u.c. Šīs parādības jāizvērtē 10 ballu skalā un, ja atklājas, ka pirms mēnešreizēm tās ir izteiktas par trešdaļu krasāk pirms nekā pēc tām, tad var uzskatīt, ka sievietei ir PMS. Savus vērojumus vajadzētu fiksēt vismaz trīs mēnešus pēc kārtas, jo jāpārliecinās, ka izmaiņām tiešām ir ciklisks raksturs un tās parādās pirms menstruācijām. Savukārt ķīniešu medicīna ļoti rūpīgi izvērtē arī šķietami sīkas pazīmes un atzīst, ka pat nelielas cikliskas garastāvokļa maiņas norāda uz zināmu asins plūsmas stagnāciju. Nav uzreiz jāskrien pie ārsta. Ķīnieši zina, kā harmonizēt radušos enerģijas disbalansu, izmantojot paņēmienus no sentēvu pūra: kādu ēdienu ēst, kā strādāt un atpūsties, kā noregulēt savu miega režīmu. Mūsu sievietes bieži ignorē tādas nianses, bet, kad vairs netiek galā ar situāciju, dodas pie ārsta un saka: dakter, es šajās dienās esmu kā vulkāns, kā tīģeris – ko man tagad darīt?

Vai iet pie ārsta mudina tieši neprognozējamās garastāvokļa svārstības?
PMS ir biopsihosociāls fenomens. Lielākai daļai tas izpaužas gan ar psiholoģiskiem, gan ar fiziskiem simptomiem un tam var būt sociālas sekas, kuru dēļ tad arī sievietes visbiežāk meklē ārsta palīdzību, piemēram, darbā rodas problēmas attiecībās ar klientiem un kolēģiem, konflikti sadzīvē. Raksturīga paaugstināta aizkaitināmība, nogurdināmība, agresija, pašapziņas trūkums, raudulīgums, apetītes, seksualitātes un miega izmaiņas. Fiziskie simptomi saistīti ar krūšu dziedzeru pietūkumu, vēdera uzpūšanos, plaukstu vai pēdu tūsku, gadās svara pieaugums šķidruma aiztures dēļ, arī galvassāpes, pinnes; var saasināties hroniskas slimības, piemēram, epilepsija, astma u.c.

Cik izplatīts ir PMS?
PMS diagnosticē katrai 20. sievietei. Visbiežāk tas skar 30 – 40 gadus vecas sievietes, bet var izpausties jebkurā laikā reproduktīvā vecuma ietvaros. Sievietes veselību ietekmē tādi lieli hormonāli notikumi kā grūtniecība un dzemdības – tas ir ļoti liels emocionāls slogs, pārdzīvojums un piedzīvojums, un ja nav iespējas pienācīgi rūpēties par sevi pēcdzemdību periodā, tas var radīt PMS. Jaunām meitenēm PMS vairāk saistīts ar pārpūli sportojot vai emocionāliem pārdzīvojumiem.

Kas izraisa PMS?
Rietumu medicīnā par to vēl nav īstas skaidrības, dažādas teorijas PMS saista ar estrogēnu līmeņa paaugstināšanos, B6 vitamīna līmeņa krišanos, hormona prolaktīna līmeņa svārstībām, dažas pat runā par hormonu alerģiju. Ķīniešu medicīna to saista ar enerģijas disbalansu. Cilvēkam ir iedzimtā un iegūtā enerģija un ir svarīga to harmoniska kopdarbība. Enerģiju, kas saņemta piedzimstot, jācenšas uzturēt un tērēt taupīgi, bet gadās, ka tā jāizlieto strauji, jo enerģiju paņem dažādas slimības, arī pārāk liels dzemdību skaits un liela seksuālā aktivitāte no ķīniešu viedokļa nav apsveicama. Mēs ar ārējiem faktoriem šo līdzsvaru varam izjaukt, piemēram, ēdot pārāk asus ēdienus vai pieļaujot pārpūli. Par vienu no galvenajiem faktoriem, kam ir loma PMS, ķīniešu medicīna atzīst emocijas. Ja mēs nesakārtojam savu emocionālo vidi, jo īpaši dusmas, tās aizturot un neizsakot pieņemamā veidā, tas var izraisīt šos traucējumus, jo sevišķi ietekmējot aknu meridiānu, kas ir ciešā saistībā ar PMS izcelsmi. Arī citas emocijas, kas saistītas ar citiem meridiāniem, galu galā var novest pie tādiem pašiem traucējumiem, teiksim, izteikta vainas izjūta, kauns, vilšanās, neizdzīvotas sēras. Visbiežāk ķīniešu medicīnā runā par aknu un žultspūšļa meridiāna disbalansu, kā arī par nieru meridiānu, kas atbildīgs par iedzimto enerģiju. Aknu meridiāns iet caur dzemdi un tātad ir tieši saistīts ar reproduktīvajiem orgāniem un ietekmē menstruācijas arī caur asiņu funkciju. Sava loma ir arī liesas meridiānam – caur ēdienu, ko mēs uzņemam, un priekšējam un aizmugurējam meridiānam, kas piedalās reproduktīvajā funkcijā.

Kā PMS ietekmē uzturs un dzīvesveids?
Pārāk izteikta saldumu ēšana, liels vienkāršo ogļhidrātu īpatsvars nevēlami ietekmē liesas meridiānu, tāpēc ieteicams vairāk ēst saliktos ogļhidrātus, piemēram, auzu pārslu un citu graudaugu putras neilgi pirms gaidāmajām PMS izpausmēm un to laikā. Ja ir izteikta tūskainība, jācenšas maksimāli samazināt sāls patēriņu, bet, ja tūskas nav, tad latviešu iecienītā kombinācija – siļķe ar kartupeļiem un biezpienu šajā situācijā ir ļoti piemērots ēdiens, jo tur ir gan kalcijs, gan magnijs; it īpaši, ja ir tāda krampjainības sajūta, varētu sagribēties siļķi. Savs organisms jājūt un jāpazīst, jāieklausās, ko tas lūdz. Vienīgi vēlme pēc kafijas un tumšās šokolādes var būt maldinoša – tās uz īsu brīdi palīdz, bet izsmeļ organisma rezerves. Ja ir kas svarīgs jādara, šādi var sevi nedaudz pastimulēt, bet būtībā tā ir organisma apmānīšana. Fiziskajā aktivitātē jāievēro zelta vidusceļš: kritiskajā periodā nav speciāli jāvingro vairāk un intensīvāk, jo tas PMS izpausmes var pastiprināt, bet vajadzīga vidējas intensitātes slodze. Ļoti laba enerģijas balansēšanai ir ķīniešu vingrošana ci gun vai tai czi. Jaunas fiziskas aktivitātes var sākt pēc menstruācijām. Gan vingrot, gan ēst ieteicams mazliet un bieži, gulēt – tā, lai izgulētos. Pazīstot sevi, jācenšas iespēju robežās pielāgot dienas režīmu menstruālajam ciklam. Daļa sieviešu, iespējams, šo norišu iespaidā strādā sliktāk, bet cikliskums izpaužas arī otrā virzienā – ir periodi, kad sievietes strādā īpaši ražīgi. Sevi uzmanīgi pavērojot, šos periodus var noteikt un atbildīgus darbus plānot tad, kad esi pašā viļņa virsotnē. Rūpējoties par emocionālo higiēnu, der pārrunāt situāciju ar speciālistu vai vienkārši ar tuvu cilvēku, lai saprastu, vai dusmu un citu izpausmju cēlonis tiešām ir PMS vai arī problēma slēpjas citur.

Kā ķīniešu medicīna var palīdzēt PMS gadījumā?
Kā jau minēju, mazus traucējumus var koriģēt ar uztura un dzīvesveida palīdzību, bet, ja ir izteikta problēma, ko nevar ietekmēt ar minētajām metodēm, tad viena no veiksmīgākajām palīdzības formām ir akupunktūra, veicot 5 – 7 procedūras. Pirmās 2 – 3 procedūras veic nedaudz pirms PMS sākuma un sākoties PMS izpausmēm, tad atkārto atkal nākamajā mēnesī, un novērtē efektu. Parasti uzlabošanās ir jau pēc pirmā procedūru kursa, bet, ja PMS ir jau ilgi, tad vajadzīgas atkārtotas procedūras, kombinējot ar meditāciju vai relaksācijas vingrojumiem, ci gun vai tai czi.

Reklāmraksts tapis sadarbībā ar klīniku „Ķīniešu medicīna"

medijunams

 
Design by "Indesart"
Latvijas Reitingi